Google
Twoja wyszukiwarka

sobota, 16 listopada 2013

Demencja

Demencja (inaczej otępienie) jest nazwą grupy chorób, ktore prezentują się głównie problemami z pamięcią i obniżeniem sprawności umysłowej jak i postępujące problemy w samodzielnym funkcjonowniu.
Występuje ona najczęściej w starszym wieku, lecz warto zaznaczyć, iż demencja to obniżenie tej sprawności zdecydowanie bardziej niż to związane z naturalnym procesem starzenia się.
Demencja jest z reguły procesem postępującym, chociaż zdarzają się okresy częściowej poprawy.
.
Najczęstsze choroby powodujące demencję to choroba Alzheimera i otępienie naczyniowe, a mniej częste przyczyny to np. choroba Picka, Creutzfelda-Jakoba, Huntingtona czy Parkinsona.
W związku z tym, że jedyne jednoznaczne stwierdzenie diagnozy wymagałoby zbadnia wycinka mózgu, zazwyczaj stawia się prawdopodobną diagnozę na podstawie wywiadu z pacjentem i czasami badania obrazowego mózgu (jak Tomografia komputerowa czy Rezonans magnetyczny). Często występuje też  typ mieszany demencji a leczenie nie opiera się na lekach, które przynoszą tylko minimalną poprawę, lecz bardziej na zorganizowaniu kompleksowej opieki w zależności od zdolnści i potrzeb chorego.
Demecje są chorobami postępującymi i w zależności od typu i zaawansowania w momencie diagnozy jak i ogólnego stanu zdrowia prognoza może być od kilku mieśięcy do wielu lat.
Leczeniem demencji zajmują się lekarze psychiatrzy wieku podeszłego, neurolodzy jak i geriatrzy z pomocą rehabilitantów i opieki spolecznej.

8 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Witam, jestem osobą od kilku lat chorą na łuszczycę. Stosowałam już różne leki ale najlepiej działają na mnie leki z dziegciem. Występują u mnie przede wszystkim zmiany na owłosionej skórze głowy. Do tej pory z bardzo dobrym efektem używałam maść "Cocis". Moje pytanie brzmi: czy mogę nadal używać tej maści do stosowania na głowę jeśli jestem w ciąży (jest to 7 tydzień) ? Będę wdzięczna za odpowiedź.
Pozdrawiam, Katarzyna

Wiktor (victor) pisze...

Droga Katarzyno. Tego typu informacje sa zazwyczaj w ulotce. Jeśli nie, to warto zapytać lekarza, który to przepisał lub aptekarza, gdy bez recepty. Już zapewne przestałaś go używać. Ta maść zawiera kwas salicylowy i związku z tym nie byłaby wskazana w ciąży, być może również inne składniki sprawiają, że lepiej jej nie używać. Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

witam,nie wiem czy ktoś to przeczyta ale może wystarczy mi jak napiszę,otóż jestem mężatką od 5 lat poszłam do męża na wieś no i tu robi się problem,mąż ma gospodarstwo i pole obrabia pole ale w gospodarstwie nic nie robi,kocham zwierzęta mam dr€b i króliki przy których chodzę ja,ja karmię noszę wiadrami zboże kostki słomy,wywalam obornik,plewie sieje dbam o dziecko bo mamy jedno,nnie wspomnę o obowiązkach domowych a mój mą nie robi nic oprócz picia pod sklepem,bo zawsze ktoś ma jakieś imieniny nie dodałam że jest teściowa która no właśnie co?która też nic nie robi a ja to co zrobię to jest źle to tak po krótce,no i mam pytanie do psychiatry bo dzisiaj miałam taki dziwny atak zatłukło mi się w gardle ,serce waliło jak szalone,ciemność w oczach ale to kompletna i nogi jak z waty,zaczęłam kaszleć bo czytałam gdzieś coś o zawałach że trzeba kaszleć żeby sercu dać tlenu tak więc po chwili mi przeszło czy to nerwica?

Anonimowy pisze...

bardzo dziękuję za przydatne informacje! od siebie mogę polecić http://allchemy.p gdzie mają ciekawy i duży wybór substancji nootropowych które póki co sprawdzaja się w moim przypadku wyśmienicie. pozdrawiam!

Cukira pisze...

Mój dziadek cierpiał na demencję, straszna choroba

Agata pisze...

Niestety demencja jest bardzo ciężka dla bliskich osób.

Patrycja pisze...

Niestety ta choroba nie jest przyjemna i dopadła też moją babcie. I nie jest to choroba która ją bardzo dotyka ciężej jest dla nas którzy się nią musimy zajmować i opiekować. No ale tak jest i nie da się tego zmienić.

klinika stomatologii pisze...

Bardzo przydatny artkuł, takie rzeczy trzeba wiedzieć